Motoryzacyjny blog i forum motoryzacyjne. Zapraszamy!

Tuning silnika samochodu osobowego, Diesel

Silnik: Silnik naszego auta jest bardzo podatny na różnego rodzaju modyfikacje zaczynając od tych najprostrzych kończąc na tych najbardziej skomplikowanych

Najbardziej popularną metodą w dzisiejszych czasach jest tzw. CHIP TUNING. W nowszych modelach samochodu silniki opierają się na chipach sterujących naszym silnikiem. Każdy steruje programem pracy naszego silnika. Dany program możemy z modyfikować aż tak bardzo, aby wycisnąć z fabrycznej jednostki jak największe osiągi i przyspieszenie. Dochodzimy do rezerw, które nie zostały wykrzesane w fabryce podczas tworzenia danego silnika. Są dwie formy elektronicznych modyfikacji: Modyfikacja za pomocą modułu (BOX) i modyfikacja sterownika silnikowego (ECU) .
Jest jeszcze także urządzenie zwane Box-em, to specjalny moduł, który jest wpinany pomiędzy jednostkę sterującą (ECU). Jednostkę sterującą możemy zmodyfikować poprzez zmianę programu jej pracy. Zmiany polegają np. na zmianie dawki paliwa, kątu wtrysku czy też ciśnienia turbodoładowania znajdującego się w danym modelu samochodu. Najbardziej podatne na tuning elektroniczny są jednostki Diesla ze względów na większą wytrzymałość turbo. Zwykłe benzyniaki niestety mniej. Osiągane efekty dzięki chip tuningowi to wzrost mocy i momentu obrotowego o 20-30% dla silników z turbosprężarką lub wzrost mocy o 6-8% i około 10% wzrost momentu obrotowego w przypadku silników zwykłych (wolnossących) Koszt takiego zabiegu to około 1500- 2000 zł – przynosi on dość wyraźne rezultaty. Chip tunigiem zajmuje się wiele specjalnych polskich firm, którym możemy bez obaw powierzyć nasze autko.

Kolejnym sposobem na poprawienie osiągów jednakże dość znacznie droższym samego  silnika. Wiele osób zaczyna od najprostszych rzeczy: zmiany filtra powietrza na stożkowy który ma zastosowanie podawać dużo większą ilość powietrza i świec zapłonowych wraz z okablowaniem na sportowe. Podejmując następny krok można zabrać się np. za turbosprężarkę, która bardzo wyraźnie poprawia osiągi naszego pojazdu. Przykładem niech będzie znany z VW silnik o pojemności 1.8 litra. Zwykła jednostka która posiada ok 125 KM mocy, natomiast jednostka 1.8 Turbo – 150KM. Zatem 25 KM różnicy i dość duża różnica jeśli chodzi o osiągi. Silnik 1.8 około 10.9 s do setki – silnik z turbo około 9 s. Różnica w prędkościach maksymalnych wynosi około 20 km\h choć i tak w obu przypadkach przekracza 200km\h.

Wszystkich modyfikacji w silniku dokonujemy najlepiej w profesjonalnych warsztatach, bądź firmach  tuningowych, których w Polsce jest z dnia na dzień coraz więcej. Zestrajamy je na hamowni, gdzie można sprawdzić także osiągi naszego zmodyfikowanego auta  Jak widać jest to naprawdę droga impreza, więc jeżeli ktoś nie ma zbyt wiele pojęcia – niech zostawi to fachowcom i nie ryzykuje straty kasy lub zniszczenia swojego wózka.

Dodaj komentarz