Motoryzacyjny blog i forum motoryzacyjne. Zapraszamy!

Przeguby napędowe – Wymiana

Metaliczne stuki podczas ruszania lub drgania całego samochodu świadczą o uszkodzeniu przegubów napędowych. Naprawa usterki jest kosztowna, bo zazwyczaj polega na wymianie przegubu na nowy.

rzeguby napędowe są w każdym samochodzie z niezależnym zawieszeniem. Większość aut ma przedni napęd, co oznacza, że przeguby pracują w trudnych warunkach, gdyż muszą przenosić obciążenia pod dużymi kątami. Niestety ich wytrzymałość przy maksymalnym wychyleniu jest Fot. Mercedes znacznie mniejsza niż przy jeździe na wprost. Trwałość przegubów jest jednak wysoka, ale pod warunkiem właściwej eksploatacji.

Najszybciej zużywają się przeguby zewnętrzne, czyli te przy kołach. Jednak zdarzają się również uszkodzenia przegubów wewnętrznych. Objawy zużycia jednych jak i drugich są zupełnie inne. Usterka przegubu zewnętrznego objawia się efektami dźwiękowymi. W pierwszej fazie metaliczne stuki słychać tylko przy pełnym skręcie i dużym obciążeniu. W miarę postępowania uszkodzenia hałas nasila się, jest coraz wyraźniejszy i słychać go przy coraz mniejszym skręcie i obciążeniu. W skrajnym przypadku przegub może się rozpaść, co uniemożliwi dalszą jazdę.

W większości przypadków zużycie przegubów wewnętrznych objawia się mocnymi drganiami przenoszonymi na cały pojazd. Drgania nasilają się podczas przyspieszania i praktycznie całkowicie zanikają podczas jazdy na „luzie”. Niekiedy powodem tych drgań jest zbyt mała ilość Fot. Grzegorz Burda smaru w przegubie, więc naprawę można rozpocząć od uzupełnienia smaru, nawet jeśli nie widać wycieków. Gdy to nie pomoże nie pozostaje nic innego jak wymiana przegubu na nowy. Wymiana przegubu nie jest skomplikowaną czynnością i w większości samochodów osobowych trwa nie dłużej niż 1 do 2 godzin. W niektórych autach nie trzeba nawet wyciągać półosi. Wystarczy tylko wyjąć przegub z piasty, rozchylić specjalny pierścień i bez najmniejszych oporów można ściągnąć go z półosi. Jednak w kilkuletnich samochodach mogą pojawić się problemy z odkręceniem śrub lub wyjęciem przegubu z piasty, gdyż wielowypust „zapieka się” w piaście. Koszty wymiany przegubu w samochodach osobowych wahają się od 30 do 100 zł w zależności od konstrukcji zawieszenia oraz warsztatu.

Jaka cena za nowy przegub ?

Przeguby nie należą do tanich części. W większości przypadków ceny w ASO sięgają 1500 czy nawet 2000 zł za przegub. Na szczęście z powodzeniem można posiłkować się zamiennikami, których jest sporo i są dostępne do większości samochodów. Mają zróżnicowaną cenę, co ma również odzwierciedlenie w jakości.

Dodaj komentarz