Motoryzacyjny blog i forum motoryzacyjne. Zapraszamy!

BMW E46 OPIS MODELU ORAZ WERSJI SILNIKOWYCH

E46 to BMW serii 3 produkowane od 1998 roku.
Poprzednikiem tego modelu jest model E36. Przez długi czas modele te produkowane były równolegle w różnych wersjach nadwozia. E46 było produkowane w 5-ciu wersjach nadwoziowych tj. kompakt, coupé, kabriolet, kombi oraz sedan. Początkowo był produkowany tylko model sedan (od kwietnia 1997 roku), następnie coupe (od marca 1998 roku). W maju 1998 do gamy wersji nadwoziowych tego BMW dołączył model kombi w 3-ch wersjach silnikowych: 318i, 320i, 328i. W listopadzie 1999 roku zadebiutował 323Ci kabriolet (wersja ze składanym elektrycznie dachem) a we wrześniu 1999 roku zaprezentowano M3 Coupe. Na model M3 Cabrio musieliśmy czekać do kwietnia 2000 roku. Następcą tego modelu jest BMW E90 które przez pewien czas było produkowane równolegle z jego poprzednikiem (tzn. do czasu debiutu modelu E90 w danej wersji nadwozia sprzedawany był starszy model w danej wersji nadwoziowej).

Trudno wskazać na drugi taki samochód w którym występują aż dwie wersje 3-drzwiowe! Oczywiście pomijam E36 w którym tak samo jak w tym modelu istniała wersja coupe i compact różniące się między sobą długością. Krótsza wersja (compact) ma długość 4262 mm a dłuższa (coupe) 4488 mm. Różnica 226 mm jest dość znaczna. Dla porównania krótsza wersja jest 1 cm dłuższa od VW Golf-a V w wersji hatchback – więc zalicza się do aut o klasę niższych niż wersja coupe czy limuzyna. Można by więc powiedzieć że E46 compact to najlepsze auto kompaktowe z tamtych lat. BMW prowadzi więc nie tylko w swojej klasie średniej lecz także o klasę niżej – dzięki modelowi compact.

Silnik

Samochód napędzają zmodyfikowane silniki znane z E36 (takie jak 2.8 litra M52) oraz całkiem nowe motory. Razem oferowane było 14 wersji silników benzynowych oraz 6 silników wysokoprężnych. Początkiem produkcji model ten miał starszą gamę silników która została systematycznie odnawiana wraz z liftingiem  modelu BMW. Doskonałym przykładem są silniki benzynowe 1.8 i 2.0 które mimo takich samych oznaczeń występują przed i po liftingu w całkiem innej wersji. W nowszej wersji jest to silnik z systemem valvetronic o wiele nowocześniejszy. BMW w tym modelu bardzo odbiegło od swoich oznaczeń pojemności w nazwie modelu. Wersje po liftingu np. 318i posiadają silnik 2.0 mimo że z oznaczeń wynika że jest tam silnik 1.8. Tak samo jest w tym modelu z autami z silnikiem diesla. Mimo różnych oznaczeń wszystkie modele 318d, 318td, 320d, 320cd, 320td posiadają silnik o pojemności 2 litrów. Modele 330d po i przed liftingiem posiadają jednak silnik o pojemności 3.0 lecz jest to inna jednostka (w nowszym modelu ulepszona, mocniejsza i bardziej ekonomiczna).

 

GALERIA

Silniki

316 i (105KM)
316 ti (116KM)
316 i (105KM)
318 Ci (143KM)
318 i (118KM)
320 i (170KM)
320 i (150KM)
323 i (170KM)
325 i (192KM)
328 i (193KM)
328 Ci (193KM)
330 i (231KM)
3.2 i 24V (343KM)
3.2 i 24V CLS (360KM)
318 d (115KM)
318 td (115KM)
320 Cd (150KM)
320 d (136KM)
330 Xd (204KM)
330 xd (184KM)
330 d (204KM)

PARAMETRY

Rozstaw osi (mm)

2725
Długość (mm)

4262-4492
Szerokość (mm)

1739-1434
Wysokość (mm)

1369-1434